کتاب جمهوری در افق اسلام بازشناسی فلسفه سیاسی ابن رشد از شرح جمهوری افلاطون
نویسندگان
چکیده مقاله:
In this paper (through the approach of the Spraygens method), in addition to analyzing the political situation and the intellectual conditions of the time of Ibn Rushd, we look at the political thought of Ibn Rushd based on the book of the description of the Republic of Plato. According to some scholars, Ibn Rushd is a philosopher who does not have a book on the political philosophy, and this view contributes to the hypothesis that the philosophers of the Islamic world after al-Farabi and Ibn Sina only addressed the existence and metaphysics. With the discovery of the book of the description of the Republic of Plato in Latin and its translation into English and then Arabic, new horizons have been opened up to the thinkers and political scholars. Ibn Rushd does not just describe the republic, but he interprets the republic in the light of Islam, and despite his belief in the independence of religion and political philosophy, he believes in the harmony of the two. In the book of Descriptions of the Republic, he not only rebuilds the role of wisdom in political philosophy and builds religion on the basis of argument, but also he provides a critical look at the state of the Islamic society. If we accept that philosophy exists in Ibn Rushd’s Medina, whose foundations are based on religion, in fact, we accept that philosophy has a religious understanding because in Ibn Rushd's thought there is not any conflict between the rights.
منابع مشابه
افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران
افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعهی متعالی مشتملبر افق و تدابیر الگوی توسعه ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که پایهی توسعهی متعالی و افق و تدابیر آن محسوب میشود. الگوی تفصیلی و افق و تدابیر مربوطه نیز شامل: زیربخشهای کلان بخشهای سهگانهی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی الگو و زیرمجموعهی گسترههای سهگانهی فردی، جمعی و اجتماعی آن و افق و تدابیر متناسب با آنها میشود. افق و تدابیر، سازکارهای تبیین علمی (نظری فلسفی...
متن کاملتراژدی در رساله «جمهوری» افلاطون
تربیت یونانیان باستان بر اساس اشعار هومر یا تراژدینویسان بوده، و افلاطون تقریبا در تمام آثارش بهویژه در رساله «جمهوری»، که کاملترین و بهترین اثر اوست، به دشمنی با شعر و تراژدی، و تربیت حاصل از آن میپردازد؛ و در سه کتابِ، دوم، سوم، و دهم از کتابهای دهگانه جمهوری، بیشتر از نوشتههای دیگرش به شعر و تراژدی تاخته، با ذکر دلایلی، شاعران و تراژدینویسان را از دولتشهر آرمانیاش بیرون میکند. نخ...
متن کاملتفکیک قوا در نظام سیاسی اسلام و جمهوری اسلامی ایران
اندیشه تفکیک قوا که از سوی اندیشمندانی چون "توماسهابز"، "جان لاک"، "منتسکیو" و "روسو" ارائه شد، از قرن نوزدهم به تدریج در نظامهای سیاسی وارد و در حقوق اساسی کشورها به رسمیت شناخته شد. امروزه کمتر کشوری را میتوان یافت که ساختار خود را ـ هرچند به صورت ظاهر ـ براساس تفکیک قوا سامان نبخشیده باشد. این مقاله به دنبال بررسی موضع نظام جمهوری اسلامی ایران درباره تفکیک قواست. از آنجا که این نظام، اله...
متن کاملتأثیر فلسفه سیاسی ارسطو بر فیلسوفان مسلمان تا ابن رشد
با آغاز نهضت ترجمه، آشنایی مسلمانان با آراء فلاسفه یونان شروع شد. میتوان گفت ارسطو بیش از هر فیلسوف دیگری مورد توجه قرار گرفت. اولین فلاسفه اسلامی مانند کندی و فارابی با میراث یونانی آشنا بودند و تأثیرپذیری آنان از ارسطو در شاخههای مختلفی همچون منطق، متافیزیک (فلسفه اولی)، طیبعیات و مباحث علمالنفس و اخلاق آشکار است؛ اما میبایست توجه داشت که علم سیاست تنها موردی است که آشنایی مسلمانان با آثا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 4
صفحات 263- 283
تاریخ انتشار 2018-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023